Niomanader.se I samarbete med Babyplan®
Du är här:

Trötthet och sömnstörningar

En del känner sig ovanligt energiska under graviditeten medan andra känner sig trötta och orkeslösa. Framför allt de sista tre månaderna.

Orsaker
Trötthet under graviditeten kan bero på många saker. Hormonförändringar i kroppen påverkar utan tvekan kroppen och orken. Illamående, kräkningar och halsbränna påverkar mathållningen och kan på ett drastiskt sätt minska kroppens tillgodogörande av näring. Felaktig kosthållning och för stort inslag av raffinerade födoämnen leder också till trötthet.

Det är viktigt att du får sova ordentligt och tillräckligt. Sömnmönstret kan ändras av rent fysiologiska skäl som att du kanske måste gå på toaletten flera gånger per natt eller att det är obekvämt att ligga. Att du har svårt att andas, halsbränna, ont i rygg och leder eller ont i huvudet.

Vad kan man göra?
Om du känner dig mycket trött och håglös bör du tala med läkaren eller barnmorskan om det. Ibland kan extrem trötthet, framför allt om den följs av andfåddhet, bero på blodbrist.

Om tröttheten inte är fullt så uttalad kan du försöka några andra, enklare, alternativ för självhjälp.
Om du måste gå på toaletten ofta på natten kan du minska på mängden vatten du dricker under sen eftermidadg och kväll. Du kan dessutom lämna ett urinprov till barnmorskan för att kontrollera att du inte har urinvägsinfektion.
Yogaövningar och massage just innan man går till sängs underlättare insomnandet. Du kan även testa djupandningsövningar varje dag. En del kvinnor har stor nytta av akupunktur.
Tänk på vad du äter. En god diet tillsammans med daglig motion, som tex promenader, kan ge dig ny energi.